Rukiin terveysvaikutukset

Rukiin kuitu parantaa vatsan toimintaa. Kuitu hidastaa mahalaukun tyhjenemistä ja lisää siten kylläisyyden tunnetta sekä helpottaa painonhallintaa.  Suolessa kuitu helpottaa ruokamassan liikkumista, ehkäisee ummetusta ja hoitaa suolen bakteerikantaa. Lisäksi se sitoo joitakin haitallisia yhdisteitä.

Rukiin on todettu vähentävän sydän- ja verisuonitautien riskiä. Kuitu alentaa veren kolesterolipitoisuuksia estämällä ruuasta saatavan kolesterolin imeytymistä.

Rukiin syönti helpottaa painonhallintaa. Hitaasti imeytyvä, kuituinen hiilihydraatti pitää verensokerin pitkään tasaisena. Tuore suomalaistutkimus havaitsi rukiin vaikuttavan myös suoraan kylläisyyden tunnetta lisääviin aineenvaihduntatuotteisiin.

Ruisleivällä on myönteisiä vaikutuksia insuliiniaineenvaihduntaan, mikä ehkäisee tyypin 2 diabeteksen kehittymistä.

Ruisleivän napakka rakenne ja kuidut antavat hampaille töitä ja lisäävät syljen eritystä. Tämä suojaa hampaita reikiintymiseltä ja pitää ikenet kunnossa.

Joitakin havaintoja on saatu myös siitä, että runsas rukiin syöminen voi vähentää riskiä sairastua suolisto- tai rintasyöpään.

Mitä hyvää rukiissa?

  • ravintokuidut
  • B- ja E-vitamiinit
  • kivennäisaineet
  • kasvisterolit
  • lignaanit
  • fenoliset hapot

Jaa

Ota yhteyttä

Palvelut