Miksi syödä kasviksia?

Viisi hyvää syytä syödä kasviksia

1. Kasvikset auttavat pitämään painon ja rasvaprosentin kurissa

Kasvisten runsas käyttö auttaa pitämään painon toivotulla tasolla. Kasviksissa, marjoissa ja hedelmissä on myös kuitua, imeytymätöntä hiilihydraattia, joka ei sisällä ollenkaan energiaa. Onkin järkevämpää valita esimerkiksi omena kuin lasillinen omenatäysmehua, sillä mehussa ei ole enää lainkaan hedelmän kuitua jäljellä.

2. Kasvikset sisältävät kehon toiminnalle välttämättömiä vitamiineja ja kivennäisaineita

Kasviksista saa runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita, antioksidantteja ja flavonoideja. Esimerkiksi kasvisten sisältämä kalium ja erityisesti vihreiden kasvisten sisältämä magnesium osallistuvat hermoimpulssin ja lihassupistuksen säätelyyn. Sienistä, pavuista ja parsakaalista saatavaa rautaa tarvitaan hapen kuljetukseen. C-vitamiinin riittävä saanti auttaa raudan imeytymisessä ja pitää yllä hyvää peruskuntoa. Se ja muut antioksidantit estävät hapettumisreaktioita soluissa.

3. Kasvikset voivat edistää fyysistä suorituskykyä ja parantaa vastustuskykyä

Kasvisten antioksidanttien on arveltu nopeuttavan fyysisestä harjoittelusta aiheutuneiden kudosvaurioiden paranemista ja edistävän palautumista. Lisäksi antioksidantit voivat kohentaa vastustuskykyä. Mustikkasmoothie on siis enemmän kuin paikallaan kovan treenin jälkeen.

 4. Kasviksista ei tiedetä kaikkea

Jo tunnettujen etujen lisäksi kasviksilla on terveysvaikutuksia, joihin tutkimuksilla ei ole päästy käsiksi. Esimerkiksi vitamiini- ja kivennäisainelisien käytöllä ei ole monestikaan havaittu olevan samanlaista terveydellistä hyötyä kuin kasvisten, marjojen ja hedelmien syömisellä sellaisenaan. Kasvisten ylivertaisuus voi johtua esimerkiksi niiden eri ainesosien yhteisvaikutuksista tai aineiden erilaisesta olomuodosta.

5. Kasvikset tuovat ruokavalioon vaihtelua

Kasviksista saa lisää väriä ja makua ruokaan. Kokeile kasviksia raakoina ja kypsennettyinä. Yhdistele niitä keskenään ja eri raaka-aineiden kanssa. Esimerkiksi punajuuri ja aurajuusto sopivat mainiosti yhteen, samoin tomaatti ja sipuli tai omena ja kaneli. Makuyhdistelmiä on lukemattomia.
 

Jaa

Ota yhteyttä

Palvelut