Ikääntyvien Syö hyvää -tapahtumista neuvoja terveellisiin mutta helppoihin ruokavalintoihin

Maa- ja kotitalousnaiset järjestää ympäri Suomen ikääntyville suunnattuja Syö hyvää -tapahtumia, joissa tutustutaan ravitsemussuosituksiin ja terveyttä tukevaan ruokavalioon.

Syö hyvää -tapahtuma kannustaa tutkimaan omaa ruokailua uudesta näkökulmasta. Terveellisen ruokavalion voi koota monilla eri tavoin – jokaiselle löytyy tapa syödä hyvin.

Syö hyvää -tapahtumaan sisältyy lyhyt alustus sekä havaintopisteitä. Tapahtumassa paneudutaan niihin seikkoihin, joihin ikääntyvien kannattaa tutkimusten mukaan kiinnittää ruokavaliossaan huomioita, kuten riittävään proteiinin ja D-vitamiinin saantiin.

Hyvin syöminen helpoksi

Maa- ja kotitalousnaisten ruoka-asiantuntija auttaa Syö hyvää -tapahtumissa etsimään keinoja siihen, että hyvin syöminen olisi mahdollisimman helppoa. Kaikki osallistujat saavat mukaansa Syö hyvää -esitteen ja ikääntyville tarkoitetun Proteiini-vinkkivihkosen. Tapahtumat ovat maksuttomia.

Tapahtumat ovat osa Kuluttajaliiton Syö hyvää -hanketta, jota rahoittaa Raha-automaattiyhdistys. Hankkeen tavoitteena on viestiä ravitsemussuosituksista niin, että moni löytäisi vastauksia omiin pohdintoihinsa ja ymmärtäisi terveellisen ruokavalion koostamisen perusedellytykset ja haasteet. Hyvä ruokavalio tekee hyvää niin keholle, aisteille kuin ympäristöllekin.

Ikääntynyt – muista nämä!

  • Panosta proteiiniin. Ikääntyvien tulisi saada ruuasta riittävästi proteiinia. Liian niukka proteiinin saanti mm. altistaa lihaskadolle ja heikentää toimintakykyä. Tarvittava määrä on 1,2–1,4 grammaa painokiloa kohden. 70 kiloa painavalla tämä tarkoittaa noin 90 grammaa proteiinia päivässä.
     
  • D-vitamiinia purkista. Kaikille yli 75-vuotiaille suositellaan 20 mikrogramman D-vitamiinilisää ympäri vuoden. Sitä nuorempien kannattaa syödä D-vitamiinipillereitä talvikaudella, jos saanti ruoasta on vähäistä. Hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat kalat, margariini ja vitaminoidut maitotuotteet.
     
  • Vaihda kovat pehmeisiin. Pehmeät rasvat tekevät hyvää sydämelle, verisuonille ja aivoille. Hyviä rasvoja saa kasviöljyistä, margariinista, kalasta, pähkinöistä ja siemenistä.
     
  • Laita lautaselle väriä. Kasviksissa, hedelmissä ja marjoissa on paljon ravintoaineita ja kuitua. Tutkimusten mukaan monilla ikääntyvillä on puutetta C-vitamiinista, jota saa riittävästi kun syö vähintään kuusi kourallista kasviksia, hedelmiä tai marjoja päivässä.
     
  •  Supista suolasta. Liiallinen suolan syönti nostaa verenpainetta, heikentää luustoa sekä kasvattaa muistisairauksien riskiä.
     
  • Osta valmiina. Jos tarmo ei riitä ruoanlaittoon, kannattaa turvautua valmisruokiin tai ateriapalveluihin, jotta ruokavalio pysyy riittävän monipuolisena.
     
  • Varaudu välipaloin. Monille sopii ateriarytmi, jossa päivän aikana syödään 3–5 ateriaa. Helppo välipala on esimerkiksi hedelmä, smoothie, kiisseli tai vaikka kaupan valmis marjarahka.
     
  • Muista myös maku! Herkullinen ja maukas ruoka hellii kehon lisäksi myös mieltä.

Sivustolta www.syohyvaa.fi löytyy runsaasti aineistoa eri ikäryhmien ravitsemuksesta.

Tulevia tapahtumia

 

Katso tarkemmat tiedot tapahtumakalenterista.

Etelä-Savo
16.3. klo 12.00 Sulkava, Eläkeliiton Sulkavan yhdistys
19.3. klo 12.30 Mikkeli, Mikkelin seudun Omaishoitajat ry
8.4. klo 9.00 Juva, Vuorenmaa Tuttavan tupa
10.4. klo 12.00 Joroinen, Eläkeliiton Joroisten yhdistys

Etelä-Karjala
la 28.3. ”Hyvinvointia yhdessä” -maakuntaretken osana, paikkana WHD Gård Mäntyharjulla
ke 8.4. klo 17.30 ”Hyvää Yhdessä” -ilta Parikkalan Helenansaaressa

Kainuu
1.4. klo 12 Kajaani, SPR, Kauppakatu 44
23.4. klo 9.30 Kuhmo, Eläkeliiton Kuhmon yhdistys, Tarinatupa, Rajakatu 52                                                            
Keski-Pohjanmaa
4.3 klo 11.30 Kalajoki, Eläkeliiton tapaaminen Kalajoen seurakuntatalo
21.4 klo 12 Reisjärvi, Eläkeliiton tapaaminen Väinölässä

Keski-Suomi
17.3. klo 12.30 Jyväskylä, Kauppakatu 19C
8.4. klo 10 Kyyjärvi, Kivirannan palvelukeskus, Kivirannantie 4

Kymenlaakso
8.4. klo 12 Kotka, Eläkeliitto/Kotkan Seudun yhdistys, os. Vesivalintie 21
5.5. klo 15 Nastolan Sydänyhdistys, Nastolan kunnantalo

Länsi-Suomi
5.3. Ulvila, Startti, Silokallio
16.4. Halikko, Ikäkeskus Majakka
24.4. Perniö, Lehmirannan lomakeskus
15.8. Huittisten seutu

Pirkanmaa
11.3. klo 13 Orivesi, Kaupungintalon kerhohuone
15.4. klo 11 Luopioisten Seuratalo, Seuratie 1, Luopioinen

Pohjois-Savo
24.3 klo 10 Vieremä, Eläkeliiton tapaaminen, POP-pankin kokoushuone
26.3 klo 10 Iisalmi, Eläkeliiton tapaaminen, Iisalmen nuorisotalo
7.4 klo 10 Lapinlahti, Srk-talo
14.4 klo 12 Sonkajärvi Sukeva, Kylätalo,
21.4 klo 10 Sonkajärvi Kirkonkylän Srk-talo
12.5 klo 12.30 Iisalmi, Parkinson kerho, Invaliditalon kerhohuone

Pohjois-Pohjanmaa
25.3. klo 12 Nivala, Mattilan palvelutalo, Vanhustekotiyhdistys ry
26.3. klo 11 Haukipudas, Heiton Talo, Haukiputaan Eläkeläiset ry
9.4. klo 13 Oulu (Kiiminki), Kiimingin valtuustosali, Kiimingin Eläkeläiset ry
10.4. klo 11 Taivalkoski, Monitoimitalo Taivalkosken Eläkkeensaajat ry
15.4. klo 11 Haapajärvi, Nuorisotalo Stolle, Eläkeliiton Haapajärven yhdistys
22.4. klo 13 Ii, Järjestötalo, Laurintie 3

 

Jaa

Ajankohtaista

Ota yhteyttä